Toelichting genomineerde Suitsupply

Suitsupply
““Niet iedereen hoeft gay te zijn”, “dit is walgelijk” en regelmatig een simpel kort bericht: “unfollowing”. Zomaar een paar reacties op de laatste homo-erotische marketingcampagne van pakkenwinkel Suitsupply op Instagram. Op een foto is een mannenkoppel in pak zoenend te zien. Op ander beeld omhelzen twee mannen elkaar, een in pak, de ander in een kort zwart zwembroekje. Net als in eerdere campagnes, gaat het volgens Suitsupply-oprichter Fokke de Jong om “de aantrekkingskracht tussen mensen”.

Is het kledingmerk het niet gewoon te doen om die reacties? De Jong zegt van niet: “Het gaat in de modereclame vaak om attraction tussen mensen, maar niet vaak over de aantrekkingskracht tussen mannen. Dat vonden wij leuk om nu ook een keer te doen.” Het idee dat het bedrijf pakken probeert te verkopen over de rug van homo-emancipatie, doet hij af als “onzin”. De Jong: “Als je iets maatschappelijk aanstipt in reclame, betekent dat nog niet dat je er misbruik van maakt.”

Redactiechef Emiel Brinkhuis van Winq, een lifestylemagazine voor gaymannen, kan de campagne “alleen maar aanmoedigen”. Vooral omdat de beelden in het buitenland komen te hangen, ook op plekken waar de emancipatie van homoseksuelen nog een lange weg te gaan heeft. Volgens Brinkhuis lukt het Suitsupply juist om de gayman “op een mooie manier” te laten zien. Hij schrikt daarom van de homofobe reacties: “Het laat zien dat de emancipatie wereldwijd nog niet op orde is.””

Zie ook:

Share Button