Toelichting kandidaat Deniece von Harras

Deniece von Harras

Foto: © 2018, Prisca Visser.

“Kijken we naar het aantal vrouwelijke commissarissen, dan komen we anno 2018 nog steeds maar op 24,6 procent van het totaal uit. Afgelopen jaar daalde het aantal vrouwelijke bestuurders van beursgenoteerde bedrijven in Nederland zelfs naar 6,2 procent.

De 36-jarige Rotterdamse Deniece von Harras probeert hier iets aan te doen met haar anderhalf jaar oude zakenplatform SmartUp Network. Middels blogs, een vacatureportaal en evenementen poogt SmartUp Network een community te vormen voor – zoals Von Harras het omschrijft – “jonge, ambitieuze vrouwen”. Op social media heeft het bedrijf inmiddels 13.000 volgers. “We richten ons op zowel carrièretijgers als ondernemers”, legt ze uit. “Die voorzien we dagelijks van informatie over hoe ze de volgende stap kunnen maken in hun loopbaan. Als ze nieuw werk willen, gaan we de connectie aan met werkgevers.”

Het platform is geboren uit een “gebrek aan vrouwelijke rolmodellen”. “Die helpen vrouwen om vooruit te komen”, meent de ondernemer, die afgelopen jaar vanwege datzelfde SmartUp Network werd uitgeroepen tot Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar (categorie zzp).

“Wij werken uitsluitend voor opdrachtgevers die diversiteit belangrijk vinden en vrouwen willen bereiken. Stel dat het thema ‘retail’ is, dan zoeken wij een vrouwelijke retailinfluencer, die als rolmodel wordt neergezet. Zo iemand kan men dan het hemd van het lijf vragen. Hoe is ze zo ver gekomen? Dat soort vragen.””

Zie ook:

Share Button